השתלמויות דו יומיות
חלק ז. השתלמות דו יומית, שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי) המופעלת בתכניות עמותת יכולות מיסודה של קרן רש"י, בשיתוף משרד החינוך, ובתכניות נוספות ואחרות
האתר בבניה - טיוטא
נסים כהן
שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי),
השתלמויות דו יומיות
א. השתלמות צוות דו יומית - הכנה לשינוי מבני (לדוגמא - כיתת יכולות סטארט)
משך ההשתלמות: כ- 22 שעות (לא כולל הכנת חומרים ותכנית לימודים מפורטת שעתית).
השתלמות צוות דו יומית
(מורים, מתרגלים, מנחים דיסציפלינאריים) הכנה לשינוי מבני י'/יא'/יב' (לדוגמא - כיתת יכולות סטארט) מבנה ההשתלמות ושיטה – נסים כהן |
||||
יום | מס' | זמן | תוכן | מנחה/הערות |
1 | א.מבוא | |||
- התכנסות והרשמה. | ||||
- סטינג - זמנים וכללים בקורס, מה נעשה בקורס ומה התוצאה/ות אליה/ן נגיע. | ||||
- דוגמאות לפרויקטים, תוכניות, בתי ספר, ואוכלוסיות שונות בהם הופעלה השיטה
תוצאות, הצלחות וכשלונות והשפעות על תלמידים, מורים, הורים, הנהלה. - גופים שותפים - דוגמאות לבתי ספר (ארה"ב) המושתתים על ההנחה ש"כל אחד יכול":
- מה נעשה/ מה התוצאה אליה נגיע בקורס הנוכחי.
כל הנושאים בפרק זה יוצגו על רקע: מודל המיון הבית ספרי – 1992. הרפורמה של 1969 ונתונים בתחום תוצאות החינוך בישראל. |
||||
ב. רקע תיאורטי - מדוע מרבית הנכשלים בבית הספר הם בני המעמד הנמוך או מדוע בית ספר נכשל עם מרבית בני המעמד הנמוך? |
||||
- מבנה מערכת החינוך הישראלית ומודל המיון הבית ספרי | ||||
- ניתוח הסברים לאי הצלחה הקשורים במבנה ביה"ס ומתן מענה להם. | ||||
- התייחסות למשתנה התרבותי ול I.Q. (ברום) - סיכום: סיבות לכישלון |
||||
ג. עקרונות ההצלחה | ||||
-הנחות יסוד, (הנחת הקוגניציה, הנחות המוטיבציה)
- מענה להסברים המבניים לאי ההצלחה - עקרונות ההצלחה |
||||
- צמצום פערים מואץ | ||||
- הצגת דגם מלא של מבצע הלימודי | ||||
- המעבר לשינוי מבני ברמת כיתה - הצגת דגם של שינוי מבני – יכולות סטארט (דגם 25, דגם 34, דגם 50) |
||||
2 | ד. הנעה(מוטיבציה), מיפוי דינאמי ולמידה לקראת שליטה | |||
-הנעה(מוטיבציה) – חמש גישות בסיסיות: הגישה התכליתית, הגישה המכניסטית, תיאורית הייחוס, אפקט פיגמליון, הגישה ההומניסטית. |
||||
-השתמעויות אופרטיביות של הגישות המוטיבציוניות בחלקיו השונים של הפעילות | ||||
למידה לקראת שליטה (ז. מברך) | ||||
למידה דיפרנציאלית וביטול פערים מתמיד | ||||
מיפוי דינמי – מיפוי כיתה לפני תחילת הפעילות, מיפוי דינאמי של בחינה, מיפוי דינמי של שליטה | ||||
-מבנה שיעור/ מפגש למידה , תוך יישום עקרונות ההצלחה, עקרונות המוטיבציה, ולמידה לקראת שליטה (עדיף בסימולציה) |
||||
מבנה "מרתון לימודי" – תחום פדגוגי, תחום ארגוני, דוגמאות לימי מרתון. | ||||
ה. היעד , אופן הפעולה והסכמה עליו – סטארט | ||||
-יעדים, אוכלוסיית היעד, איתורה ובניית הקבוצה. | ||||
-שלב א' – מכינה – שלב "שינוי התודעה" – דרגת כיתה ט'.צוות המכינה, סדר פעולות, לו"ז כללי (מכינה) |
||||
-שלב ב' – כיתות עיוניות מואצות – יכולות סטרט. לו"ז כללי והערכות ל– י'/יא'/יב' . | ||||
ו. פדגוגיה ומבנה הלמידה, סטרט | ||||
-סוגי מקצועות הלימוד ומבנה שנת הלימודים. | ||||
-מבנה למידה עקרוני שנתי – סטארט ומבנה תלת שנתי (י', יא', יב') | ||||
-מבנה קבוצות הלמידה | ||||
-צוות ובעלי תפקיד | ||||
-תוכנית לימודים מפורטת יעד, יעדי הצלחה ומדידות/מבחני בקרה חיצוניים | ||||
-דגם של מפגש לימודי (בן 4 שעות) שיטת למידה וחלוקת עבודה בין מורה למתרגל . | ||||
-כיתה י' – מדידות/בחינות מטה – סוף מחצית א' | ||||
ז. עבודת צוות | ||||
- עקרונות עבודת צוות | ||||
-בניית יעד דיסציפלינארי ותהליך גיבוש ותכנון צוותי | ||||
-הגדרות תפקיד: רכז, מורה, מתרגל, מנחה דיסציפלינארי, מנחה פדגוגי ויחסי גומלין בניהם. | ||||
-תפקיד המורה בכיתות סטארט | ||||
-ישיבות צוות | ||||
ט. תוכנית הלימודים והערכת שעות למידה | ||||
-תוכנית לימודים מפורטת ברמה שעתית , הסכמה עקרונית על תוצאה ועל התוכנית כמובילה לתוצאה, היקף, מבנה ומועד משוער של מבחני הבקרה. | ||||
-הכנת חומרים, דפי תרגול, מבחני הצלחה. (הכנה משותפת, או בתת צוותים, במפגש הנוכחי או במפגש נפרד) |
||||
-תוכנית לימודים שלדית | ||||
י. סיום | ||||
-אדמיניסטרציה, נהלים וארגון | ||||
-פאנל – מורים ותיקים/מנחים דיסציפלינאריים/מתרגלים | ||||
-משוב וסיכום | ||||
נושאים נוספים עפ"י הצורך והרלוונטיות | ||||
-גבולות, התנהגות בזמן בחינה, פתרון בעיות ובנית תוכנית עבודה מפורטת | ||||
-התמודדות עם קשיי התנהגות והצבת וגבולות – עקרונות | ||||
-התמודדות עם קשיי התנהגות בזמן בחינה | ||||
-התמודדות עם משבר (מקרים ותגובות) + סימולציה | ||||
-צמצום פערים לימודיים – מגוון אפשרויות והבסיס המוטיבציוני להם. | ||||
הערה: ייתכנו שינויים והתאמות בהתאם לצורך.