ישומי השיטה מאז פיתוחה
שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי)
יסודות שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי) פותחו ע"י ניסים כהן כבר באמצע שנות השמונים כתגובה מסתגלת למיון מרבד ולהצבה המסלולית נבדלת בבתיה"ס ויושמו לראשונה באופן ניסיוני באמצע שנות ה- 80, בבית ספר לנושרים של משרד העבודה בירושלים (קדם חניכות – נ.ע.ל.). המשך הפיתוח וישום מתקדם החל בתחילת שנות התשעים בהם החלה השיטה מיושמת בקנה מידה נרחב יותר בחינוך הבלתי פורמאלי והפורמאלי.
כיום השיטה מפועלת מידי שנה ע"י מנהלי בתי"ס וצוותי מורים בחינוך הפורמאלי עם אלפי תלמידים בתוכניות רבות ומגוונות ובסיוע מנחים שהוכשרו במסגרת התכניות והיישומים וחוברות הפעלה והדרכה מגוונות שהופקו במסגרת התכניות השונות.
מאז פיתוח השיטה ומגוון יישומיה, המיקוד הופנה בעיקר ליישום והפעלה.
על פעילות השיטה ותוצאותיה:
-
בית דגן- מ- 1992: משרד החינוך, קידום נוער, החברה למתנ"סים והמועצה המקומית, פרוייקט הבגרות בית דגן - תכנית למניעת נשירה ולהעלאת שיעור הזכאים לבגרות בישוב, כיתות ז'-יב', במסגרת החינוך הבלתי פורמאלי.פורמאלי. (נסים כהן שימש כמנהל היחידה לקידום נוער הישובית ורכז הנוער ותכנית הבגרות בישוב 1992- 1994).
על הפעילות בבית דגן ותוצאותיה ראה בכתב העת "מניתוק לשילוב"
-
באר שבע - מ- 1995, במסגרת תכנית 30 הישובים, משרד החינוך, עירית באר שבע והרווחה החינוכית.תיכון מקיף אמי"ת (תכנית השמים הם הגבול - יב'/3), ואח"כ במרבית בתי הספר התיכוניים בעיר - תכנית הבגרות במקצועות חסם, לתלמידי יא'-יב'. הפעילות התבצעה ע"י צוותי מורים מבתי הספר המשתתפים. (מ- 1995נסים כהן שימש כמנחה ומנהל פרויקט הבגרות בבאר שבע).
על הפעילות בבאר שבע בהנחית נסים כהן ראה בכל הנגב
-
ירוחם - מ-1996: במסגרת תכנית 30 הישובים, משרד החינוך, המועצה המקומית, המכון לחקר הטיפוח בחינוך האוניברסיטה העברית, הפעילות התבצעה ע"י צוות מורים מביה"ס (בתחילת הפעילות חלק מהמורים היו מחוץ לבית הספר). תכנית "כל אחד יכול" שהזניקה באמצעות יישום שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי), את שיעור הזכאים לבגרות בביה"ס התיכון אורט ספיר בירוחם, מ-17% ל- 57% תוך שנה אחת (תשס"ו), ומוטמעת בה עד היום. (מ- 1996 עד 1999, נסים כהן שימש כמנחה ומנהל תכנית כל אחד בירוחם).
על תכנית "כל אחד יכול", והמהפך בשיעור הזכאים לבגרות בירוחם, ראה בידיעות אחרונות.
-
אמ"ץ (אומ"ץ) - פעילות ארצית - מנשירה סמויה לתעודת בגרות, - מ-1997, משרד החינוך, אגף שח"ר, המחלקה לבק"ס והמחלקה לאתג"ר, וורשויות מקומיות. בתכנית אומ"ץ שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי) יושמה גם כשינוי מבני צומח תלת שנתי (י'-יב'), לתלמידי ט' בעלי ההישגים הנמוכים ביותר בשכבה וכן בבתי"ס יסודיים (אמ"ץ ח"י). (מ- 1996 עת הקמת התכנית ועד 2000, נסים כהן שימש כמנהל פדגוגי ארצי של התכנית).
על תכנית אומ"ץ בתחילת דרכה ראה בידיעות אחרונות.
- תכנית תפנית (פעילות ארצית) - מ-2001, משרד החינוך, קרן רש"י, שותפים פילנטרופיים ורשויות
-
ומ-2010 במסגרת עמותת יכולות (מיסודה של קרן רש"י).
בשנת 2000 נתן נסים כהן היתר לעשות שימוש בשיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי), למחלקה לבק"ס, אגף שח"ר, משרד החינוך, לשימוש במסגרת תכנית אומ"ץ (אמ"ץ) בלבד, עם התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים ביותר בלבד.
ב-2002 נתן נסים כהן היתר לעשות שימוש בשיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי), לעמותת אלון, לטובת שימוש עם תלמידים בעלי ההישגים הנמוכים ביותר בלבד.
ב-2006 נתן נסים כהן היתר לעשות שימוש בשיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי) למכון עזריאלי- קרן עזריאלי לטובת שימוש עם התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים ביותר בחטיבות ביניים בלבד.
מנחים ועובדים בתכניות שונות מישמים היום השיטה במסגרות שונות.
הפניות קשורות: • כל אחד יכול, זו לא סיסמה אלא הנתונים
• אף ילד לא נשאר מאחור בתיכון בית ג'ן
• הצלחה לבוגרי תכנית סטארט
• הישגים ראויים לציון
• עלייה דרמטית באחוז הזכאים לבגרות בבאר שבע
• כך נלחמו בבאר שבע על 100 נושרים
• ירוחם נותנת שיעור בהצלחה
• פרויקט הבגרות בית דגן
© כל הזכויות שמורות לנסים כהן (1994), מפתח שיטת צמצום הפערים המואץ (מבצע לימודי).
ניתן להשתמש בתוכן דף זה ובשאר התכנים, באופן הוגן ונאות לשם סקירה, מובאות, למידה או הוראה, תוך הצגה ושמירה מלאה וברורה על הזכויות.
הפרת היתר זה בכל דרך, ו/או הצגה ו/או שימוש לצורך מסחרי או הפקת רווח כספי, אסורה והינה עבירה ע"פ חוק זכויות יוצרים, התשס"ח (2007).